AccessPoint Tino pääkäyttäjäpalvelu

Näin vahvistat kiinteistön turvallisuutta ja käytön sujuvuutta pääkäyttäjäpalvelulla  

Kiinteistön turvatekniikan hallinta on laaja paletti hallittavaksi. Kiinteistön managerin, päällikön tai omistajan tulee samalla kertaa hallita niin järjestelmien käyttö, huolto kuin vikatilanteiden hallinta. Samaan aikaan pitäisi miettiä järjestelmien tulevaisuuden kehitystarpeita ja budjetoida järjestelmien päivitykset. Pöydällä on myös usein muitakin kiinteistöjen ylläpitoon liittyviä toimenpiteitä, kuten ilmanvaihtoon ja energiankulutukseen liittyvät asiat. Tässä artikkelissa kerromme, mitä hyötyjä pääkäyttäjäpalvelu tuo kiinteistön turvallisuudelle ja ylläpidolle. 

Tätä turvallisuusjärjestelmien pääkäyttö tarkoittaa  

Turvajärjestelmien pääkäyttö tarkoittaa turvallisuusjärjestelmien ylläpitoa, hallintaa, vikaselvityksiä ja tulevaisuuden suunnittelua, kuten järjestelmien päivityksiä ja laitteiden elinkaaren seurantaa. Yksinkertaisesti tässä on kysymys siitä, että palvelun tarjoaja ottaa vastuun näiden järjestelmien toimivuudesta, hallinnasta ja elinkaaren suunnittelusta. Asiakkaalla eli kiinteistömanagerilla tai kiinteistön omistajalla on aina yhteys kumppaniin, joka tietää tarkalleen, miten kiinteistön turvatekniikka makaa.  

Pääkäytämme seuraavia järjestelmiä:  

  • Kulunvalvonta  
  • Rikosilmoitinjärjestelmiä  
  • Kameravalvontaa  
  • Mekaaniset ja elektromekaaniset lukitukset eli avainturvallisuus  

Etunamme on se, että tuotamme kaiken etäkäyttöä hyödyntäen. Meillä on oma ACCESSNET-etäturvaverkko, jota hyödynnämme laitevalvonnassa. 

Pääkäyttäjäpalvelu lisää turvallisuutta ja sujuvuutta 

Kiinteistön turvatekniikan tulee varmistaa, että oikeat ihmiset pääsevät kulkemaan kiinteistöissä oikeisiin paikkoihin. Luvattomien ihmisten kulkeminen taas estetään. Kun turvatekniikkaa hallitaan kokonaisuutena etänä, pääkäyttäjä näkee reaaliaikaisesti kiinteistön turvajärjestelmien tilanteen.  

Mietitäänpä seuraavaa tilannetta: jos kulunvalvonta kiinteistössä vikaantuu ja ihmiset eivät pääse ovista sisälle, tilanteeseen tulee reagoida mahdollisimman nopeasti. Etävalvonta mahdollistaa tiedon saamisen järjestelmän viasta (esim. toimimattomasta kulunvalvontajärjestelmän palvelimesta tai keskuslaitteesta) välittömästi, mikä taas mahdollistaa tilanteen nopean korjaamisen.  Parhaimmillaan pääkäyttäjä pystyy näkemään jopa etukäteen, että joku järjestelmä tai laite on vikaantumassa. Näin pystymme ennakoivasti ratkaisemaan ongelmia ja poikkeustilanteet eivät aina ehdi edes näkyä kiinteistön käyttäjän arjessa 

Kiinteistön turvallisuus lisääntyy, kun turvatekniikan vikatiloihin pystytään puuttumaan ennakoivasti ja salamannopeasti. Ennen kaikkea pääkäyttäjäpalvelu poistaa kiinteistömanagerin huolen kokonaisuuden hallinnasta. Sattui turvatekniikan hallinnassa mitä tahansa, apu löytyy aina yhden numeron päästä. Enää ei tarvitse itse lähteä selvittelemään ja soittelemaan hätäpäissään kiinteistöhuoltoon ja korjaajille.  

Näin kiinteistön turvatekniikan oikeanlainen pääkäyttö vähentää ylläpidon kustannuksia 

Kustannustehokkuus syntyy varsinkin etähallinnan tuomasta tehokkuudesta. Jos kiinteistön turvatekniikkaa ei hallita etänä, vian sattuessa korjaaja pitää lähettää paikan päälle tekemään selvitys ja korjaustöitä. On melko kallista lähettää huoltomies paikanpäälle käynnistämään esimerkiksi vain yksittäinen valvontakamera, jos kamera voitaisiin vaihtoehtoisesti saada takaisin päälle myös etänä tietokoneelta. Nämä matkat maksavat luonnollisesti ja juuri tästä etähallinnan säästöt syntyvät. Toinen keskeinen säätökohde löytyy turhien hälytysten poistamisesta, josta puhumme enemmän tässä blogikirjoituksessa.

Tämä kiinteistön lukituksesta tulee tietää 

Onko sinulla tullut vastaan tilannetta, jossa kiinteistön vuokratilojen avaimia vain löytyy jostain, ja kukaan ei oikein tiedä kenelle ne ovat kuuluneet tai moniko niistä on kadoksissa? Toinen yleinen tilanne on se, että kiinteistön tai kerroksen vuokralainen vaihtuu ja avainpalautuksessa alat pohtimaan: onko tässä varmasti kaikki? Mekaaninen lukitus kuuluu pääkäyttäjäpalvelun alle turvallisuusjärjestelmien lisäksi. On tärkeä tietää, paljonko avaimia on ja kenellä ne ovat – varsinkin  yleis-, huolto- ja kulunvalvonta-avainten kanssa.  

Toinen keskeinen kokonaisuus on lukoston käyttöikä, kunto ja varsinkin patenttisuojaus. Onko patentti vielä voimassa vai saako kuka tahansa teettää kiinteistön avaimia lähisuutarilla? Jos patenttisuojaus on loppunut, avaimia voi kopioida kuka tahansa. Patenttisuojattuja avaimia taas saa lisää vain valmistajan kautta tilaamalla tiettyjä tunnuslukuja vastaan. Avainhallinnan merkitys korostuu myös silloin, kun esimerkiksi kulunvalvontajärjestelmä kaatuu. Kiinteistön käyttäjillä harvoin on muuta kuin kulkutunnisteita, joten täytyy tietää, kenellä kaikilla on hallussa fyysisiä avaimia. Tämä on myös keskeinen tekijä, joka vaikuttaa kiinteistön turvallisuuteen.  

Näistä ongelmista huomaat hyötyväsi pääkäyttäjäpalvelusta  

Pääkäytön paradoksi on samanlainen kuin tietoturvalla – sen tarpeen huomaa vasta, kun ongelma on jo sylissä. Pääkäyttäjäpalvelun tarve näkyy esimerkiksi yllättävissä laiterikoissa sekä järjestelmien ja laitteiden häiriötilanteissa.  

Jos sinulla on seuraavia ihmetyksen aiheita kiinteistön manageroinnissa, pääkäyttäjäpalvelusta on sinulle iso apu: 

  • Miten järjestelmiä ja laitteita huolletaan tai käytetään?  
  • Mistä saa avaimia ja kulkutunnisteita?  
  • Kuka saa ottaa talteen raportteja ja kameratallenteita rikosepäilytilanteissa?   
  • Kuka hoitaa tarvittavia ohjauksia esimerkiksi arkipyhien oviohjausten kanssa?   
  • Mikä on turvatekniikan kokonaiskuva, erityisesti jos manageri tai omistaja on vaihtunut?   
  • Keneltä kaikkeen tähän saisi apua? 

Näin pääkäyttäjäpalvelu tuotetaan AccessPointilla  

Turvallisuusjärjestelmien pääkäyttäjäpalvelu tuotetaan AccessPointilla etäkäyttöä hyödyntäen suuren asiantuntijatiimin voimin. Pyynnöt ohjautuvat asiakaspalvelumme käsiteltäväksi, jossa pyyntö tiketöidään ja kohteen vastaava tiimi ratkoo ongelman kriittisyysluokan ja palvelusopimuksen mukaisesti. Jokaisesta yhteydenotosta jää jälki tikettijärjestelmäämme. Kaikkia asioita ei voida ratkoa puhelimessa, joten suosittelemmekin aina olemaan yhteydessä sähköpostitse. 

Kiinnostaako tämä aihe juuri sinua? Liity meidän sähköpostilistallemme, niin saat uudet asiantuntijablogimme suoraan sähköpostiisi.  

Osuuko mainitsemamme oireet sinun hallinnassasi oleviin kiinteistöihin? Ota meihin yhteyttä, niin asiatuntijamme kartoittavat tilanteenne.  

Alan uusin tieto ja parhaat vinkit uutiskirjeestämme

Haluatko ensimmäisten joukossa asiantuntijasisältöjä kiinteistö-  ja toimitilaturvallisuuteen liittyvistä aiheista?

Tilaa turvallisuuskartoitus
AccessPointin ammattilaiset auttavat selvittämään sinun kiinteistösi tai toimitilasi turvallisuustilanteen. Meiltä saat kattavan tilannearvion nykytilanteesta ja teknologiariippumattoman ratkaisuehdotuksen jatkoa varten.
Katso video